
30.10.2017 / 14:16 - citybuild.bg
Това каза за CityBuild.bg Стеен Андерсен от Henning Larsen Architects на конференцията за фасаден инженеринг.
Снимка: CityBuild.bg
През 2002 година Стеен Андерсен се присъединява към международната архитектурна компания Henning Larsen Architects. Като експерт със сериозен опит във фасадното проектиране, той участва активно в работата по редица мега проекти на бюрото и има богата техническа експертиза в стъклените сградни структури и сложните фасадни решения.
Андерсен е част от екипа, проектирал Концертната зала и конферентен център Harpa в Рейкявик, изградени изцяло от т.нар. „квази тухли" с шестоъгълна форма, които имат и конструктивна роля. Дизайнът се основава на геометричен принцип, разработен в студиото на Olafur Eliasson, изпълнен както в две, така и в три измерения. Основната идея е да се преосмисли сградата като статичен елемент и вместо това да й се позволи да реагира динамично на променящите се цветове в околната среда. През деня геометричните фигури създават кристална структура, която улавя и отразява светлината, а вечер вграденото във всяка квази тухла LED осветление променя интензитета си и цветовия спектър, като могат да се формират модели, букви или символи. Дизайнът на впечатляващите фасади, както и самите сгради като цяло, са инспирирани от автентичността на природата и нейните богатства. Залите изглеждат така, сякаш формират планински масив, подобен на базалтова скала.
Друг значим проект на Стеен Андерсен е 34-етажната кула Villas in the Sky в Саудитска Арабия. Андерсен е ръководител на екипа, разработил иновативен фасаден дизайн, който използва слънчевата енергия за отопление и охлаждане на сградата. Ъгловите панели на фасадата позволяват извършването на прозрачно остъкляване, докато наклонената и оцветена в светло облицовка намалява консумацията на енергия в сградата.
Henning Larsen Architects е интернационална архитектурна компания с над 300 служителя, която е основана от датски архитект през 1959 г. и носи името на своя основател. В днешни дни компанията е разпознаваема със своите културни и образователни проекти. Сред най-успешните проекти от тях са споменатата Harpa в Рейкявик, както и Копенхагенската опера. Понастоящем архитектите от Henning Larsen работят върху културно значими проекти от световен мащаб, част от които са Националният музей в шведския Йостерсунд и Китайската опера „Източно Езеро" в Ханджоу. Фасадата на централата на Nordea Bank в Копенхаген също е разработка на проектантското бюро.
Разговаряхме със Стеен Андерсен след лекцията му в рамките на 4-та Международна конференция за фасаден инженеринг на ЕТЕМ.
Снимка: CityBuild.bg
Какво според Вас означава качествена фасада днес?
Фасадата трябва да е адекватно разделение между климатичните фактори и интериора. Тя трябва да може да охлажда и затопля сградата и да пропуска дневна светлина вътре, което помага да спестим енергия от изкуственото осветление и създава здравословен микроклимат. Разбира се, изгледът също е много важен.
Във Вашата лекция поставихте акцент върху формата и функцията на фасадата...
Много важно е да проектираме фасадата така, че да е адаптирана към специфичната околна среда и в същото време да понижим енергийната консумация. Ако например в Саудитска Арабия строите небостъргач, той трябва да има облицовка със специално покритие, което да реагира адекватно на слънчевата светлина и топлина, за да получите добро качество в интериора.
Какво трябва да прави фасадата на бъдещето?
Аз смятам, че тя трябва да произвежда енергия, например с използването на слънчеви панели. Освен това ако фасадата е правилно проектирана, тя ще може да охлажда и затопля и ще създаде такъв микроклимат в сградата, че няма да е необходимо използването на големи вентилационни системи, които заемат място в интериора и оставят по-малко пространство за хората.
Разказахте и за технологията за фасадата от „квази тухли" в Концертната зала и конферентен център Harpa в Рейкявик. Това ли е най-голямото предизвикателство до този момент в кариерата Ви?
Да, защото ми отне 5 години! Затова съпругата ми казва, че това е третото ми дете...
|

