Facebook

Естествената светлина и свежият въздух могат да спасят местните центрове на културата



19.11.2012 / 18:05 - citybuild.bg

Докато в цяла Европа те се борят да привлекат потребители, един местен център в Копенхаген - Nørrebro, е утроил своята потребителска активност.

 

Успехът му се крие в съсредоточаване върху естествената светлина и свежия въздух в плана за обновяване. Днес центърът се e превърнал в източник на вдъхновение за посетители от всички краища на света.

 

 

Повечето т. нар. местни центрове за култура са борят с минимални бюджети и износено оборудване. Проектът, който може да бъде пример за подобряване на вътрешния климат, е проектът за възстановяване в Nørrebro, който вдъхна нов живот на Дома на културата OSRAM и значително подобри сметката му за енергия.

 

 

"Имахме сериозни проблеми с вътрешния климат на тази стара индустриална сграда. Това изгони потребителите. Така през 2009 година започнахме цялостен ремонт ", казва Бригете Кортегаард, мениджър на проекта Haraldsgade Områdeløft, Община Копенхаген - организация, подпомагаща центъра на културата OSRAM.

 

По-късно същата година възстановяването и подновяването на културния център е факт. Големи покривни прозорци с автоматична вентилация осигуряват огромни количества дневна светлина и свеж въздух - и ефектът върху климата в помещенията е почувстван веднага.

 

 

"Местните жители не закъсняха да забележат подобренията. В действителност, ние бързо видяхме възобновен интерес към мястото. Преди сградата беше почти празна до вечерта в делнични дни, но сега в центъра кипи дейност от рано сутринта до късно през нощта", обяснява Кортегаард.

 

 

 

Днес Културен център OSRAM има повече от 1000 потребители на седмица, което е 300% ръст. Обновяването подобри също и енергийната ефективност, в резултат на което потреблението на енергия на потребител е паднала драстично.

 

 

Ръководителят на проекта Хенрик Норландер Смит, член на VELUX Group, която е една от компаниите, участвала в обновяването на Дома на културата OSRAM, не е никак изненадан от засилената потребителска активност. "Навсякъде по света хората са привлечени от стаи с естествена светлина и добър вътрешен климат. Ние отчетохме подобряването на тези два фактора като съществена стъпка, когато започнахме планиране на обновяването. И те опредено са две от най-важните причини за огромния успех на центъра", обяснява той.

 

 

Културният център OSRAM е посетен от архитекти и културни институции от цял ​​свят, които искат да го видят и да намерят вдъхновение за собствените си проекти. Хенрик Норландер Смит изтъква колко е важно да сградата да бъде видяна в нейната цялост. "Твърде често виждаме фокусиране върху оптимизация на консумацията на енергия на сградата, когато се предприема ремонт. Но е също толкова важно е да не се забравя и осигуряването на добър климат в помещенията, с достатъчно и балансирана дневна светлина и вентилация. Ако тези фактори са включени в плана на проекта, не виждам никаква причина подобни центрове на културата да нямат същия успех като културния център OSRAM", заключава Смит.

 

 

Културен център OSRAM първоначално е бил построен като офис и пространство за съхранение. През 1980 г. сградата е изоставена и е била използвана за различни културни дейности - танци, лекции и концерти. Като част от проекта на Haraldsgade Områdeløft, през 2009 г. община Копенхаген одобрява обновяването на Дома на културата. Резултатът е 300% ръст на потребителската активност. Смята се, че има най-малко 2000 подобни центрове на култура в Европа, много от които са изправени пред същите предизвикателства.

 

VELUX Group създава по-добра жизнена среда, като позволява проникването на дневна светлина и свеж въздух през покрива. Продуктовата програма на ВЕЛУКС съдържа широка гама от покривни прозорци, както и решения за плоски покриви. Групата също така предоставя много видове декорация и затъмнения за слънцето, ролетни щори, продукти за дистанционно управление и термални соларни панели за монтаж на покриви.

 

VELUX Group има производствени предприятия в 11 страни и търговски компании в почти 40 страни и представлява една от най-силните марки в сектора на глобалните строителни материали. ВЕЛУКС продукти се продават в повечето части на света. VELUX Group има около 10,000 служители и е собственост на VKR Holding A/S, акционерно дружество, изцяло собственост на семейство и фондациии.

 

За повече подробности, посетете www.velux.bg.